لذّت حیات

کسی که در زندگی لذّت نمی برد، انسانی مُرده است ...

لذّت حیات

کسی که در زندگی لذّت نمی برد، انسانی مُرده است ...

لذّت در زندگی چیست و شامل کدام لذّت هاست؟ بالاترین سطح و حدّ لذّت تا کجاست؟ اصلاً مگر لذّت، تَه دارد؟

شما به طور فطرى از خود میپرسید براى چه در دنیا آمده‏ایم، براى چه درس بخوانیم؟ و صدها سؤال از این‏گونه دارید. این چراها وقتى مطرح است که مطلوب شما که آرامش است توسط کارهایى که به آن دست میزنید به ‏دست نیامده است، و لذا میگوئید چرا این کار را کردم و یا چرا آن کار را نکردم، چون از طریق آن کارها به آرامش مطلوب دست نیافته ‏اید، میگوئید من از این کلاس خسته شدم، چون آن آرامش حقیقى که با حضور در این کلاس میطلبیدید حاصل نشد، هرچند در ظاهرِ امر برنامه‏ها طورى خود را مى‏نمایانند که آن آرامشى که به دنبال آن هستیم در آن‏ها موجود است. ولى در بسیارى موارد وقتى وارد آن‏ها میشویم ‏می یابیم که این‏چنین نیست.

میتوان نتیجه گرفت عوامل آرامش دو نوع است. یکى عوامل حقیقى و دیگرى عوامل کاذب. آرامش حقیقى آن نوع آرامشى است که عقل به حقیقت آن پى برده باشد، و آرامش کاذب آن نوع آرامشى است که صرفاً وَهم ما آن را تصدیق کند و اجازه ندهد عقل نظر دهد. به عبارت دیگر مى‏توان گفت: آرامش حقیقى با جواب‏گویى به گرایش‏هاى فطرى حاصل میشود، به همین جهت برعکس آرامش‏هاى وَهمى، حقیقى و پایداراند.

ابتدا باید روشن شود آنچه عقلى و استدلالى است، حقیقى است، هرچند نمى‏خواهیم بگوییم آنچه را عقل از حقایق به ما مى‏دهد همه‏ى حقیقت آن چیزى است که هست. مسلّم آنچه قرآن و عرفان در اختیار ما مى‏گذارند چهره‏ى روشن‏ترى از حقیقت است ولى عقل برعکسِ وَهم، ما را متوجه حقیقت میکند.

متنی که مطالعه نمودید، بخش های ابتدایی از کتاب «مرزهای ارتباط زن و مرد یا فلسفۀ حجاب» از استاد گرانقدر، «استاد طاهرزاده» میباشد.

شما دوست عزیز میتوانید فایل این کتاب ارزشمند رو به صورت کاملا قانونی و حلال از این لینک دانلود کنید

دریافت کتاب - کلیک کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی